Persbericht - Verbeterde darmkankertest in aantocht

13 maart 2014 - Binnen het topinstituut CTMM wordt, in samenwerking met VU medisch centrum en de Maag Lever Darm Stichting gewerkt aan een nieuwe screeningstest voor darmkanker. Deze screeningstest kan in de komende jaren leiden tot een verdere reductie van het aantal darmkankergevallen met 35%.

Volgens hoofdonderzoeker Gerrit Meijer van VUmc kan de nieuwe test een grote stap voorwaarts zijn. “Dikkedarmkanker is wereldwijd één van de meest voorkomende kwaadaardige aandoeningen, waar veel mensen aan komen te overlijden. Een belangrijke reden voor de hoge sterfte aan dikkedarmkanker is dat de tumoren in een vroeg stadium weinig klachten geven,  waardoor een diagnose vaak te laat wordt gesteld. Screening op darmkanker spaart dus duizenden levens en is uiteindelijk goedkoper dan niet screenen.”

Meijer is zeer te spreken over het huidige bevolkingsonderzoek naar darmkanker dat sinds januari dit jaar loopt. “Hoe eerder je mensen kunt opsporen die mogelijk een risico lopen op darmkanker, hoe beter. Dit brede bevolkingsonderzoek onder mannen en vrouwen is daarom een uitstekend initiatief.”

De screeningstest waar Meijer met een team van onderzoekers aan werkt, behoort tot een nieuwe generatie van screeningstesten. Het voordeel van deze nieuwe test is dat hij nog nauwkeuriger is. Meijer: “Dat komt omdat we specifiek kijken naar stofjes in de ontlasting - zogeheten eiwitmarkers -die afkomstig zijn van tumorcellen. Met een geavanceerde techniek hebben we meerdere eiwitten in ontlasting gevonden die darmkankerpatiënten kunnen onderscheiden van gezonde mensen. De eerste studies laten zien dat we daarmee ook tumoren kunnen opsporen die bij de huidig gangbare hemoglobinetest nog een negatief testresultaat opleveren. Deze resultaten willen we nu valideren in een grote serie. De nieuwe test zal uiteindelijk de sterfte aan dikkedarmkanker nog verder kunnen terugdringen.”

De Maag Lever Darm Stichting is blij met de mogelijkheden die de nieuwe test biedt, laat woordvoerder Veronique de Bos weten. “De maand maart is de internationale darmkankermaand, waarbij over de hele wereld meer aandacht wordt gevraagd voor deze ziekte. Vroegtijdige opsporing van darmkanker is essentieel, juist omdat het de kans op genezing vergroot. Wij zien het als een mijlpaal dat het bevolkingsonderzoek darmkanker is gestart en blijven ons inzetten om de vroege opsporing van darmkanker verder te verbeteren. De Maag Lever Darm Stichting financiert dit innovatieve CTMM-onderzoek dan ook van harte.

Persbericht Verbeterde screeningstest darmkanker in aantocht (PDF)