Dutch Technology Week (DTW)

Brainport, de slimste regio van de wereld! Tot 8 juni 2012 had Nederland dat predikaat. In de aanloop naar de dag waarop de nieuwe slimste regio van de wereld bekend zou worden gemaakt, werd in de regio Eindhoven de Dutch Technology Week (DTW) georganiseerd.

Een van de activiteiten was de High Tech Ontdekkingsroute, o.a. op de Strip, onderdeel van de High Tech Campus in Eindhoven. CTMM verzorgde twee stands in het Conference Center.

Zo gaf het bedrijf GlycoCheck er een demonstratie van de Glycocalyxmeter. Deze meter is nog niet beschikbaar voor artsen maar dat zal niet lang meer duren. Met de Glycocalyxmeter kan heel makkelijk, zonder prikken, vastgesteld worden hoe de kwaliteit is van de binnenbekleding van bloedvaten. Dit helpt artsen om het risico in te schatten bij een individuele patient op bijkomende complicaties van diabetes, een ziekte die ook wel 'sluipmoordenaar' wordt genoemd. Indien nodig kan de arts de behandeling aanpassen. De meting gebeurt heel simpel onder de tong (non-invasief) en geeft na enkele minuten de uitslag.

De glycocalyxmeter is ontwikkeld binnen het publiek-private samenwerkingsverband CTMM door diverse partners in het PREDICCt project, o.a. met behulp van software van het bedrijf TOPIC Embedded Systems in Best.

De andere stand van CTMM: het 'reizende DNA-lab!'. Dit lab gaat normaliter langs bij middelbare scholen om scholieren kennis te laten maken met DNA en wat er bij komt kijken om het zichtbaar te maken. Kennismaken met DNA kon ook op de DTW. Tevens maakte men op deze stand kennis met bioinformatica. Via de computer werd van alles getoond. Kinderen konden actief aan de slag in 3D: zelf moleculen namaken met snoepjes en cocktailprikkers.

Deze tweede CTMM stand werd ingevuld mede dankzij de vriendelijke medewerking vanuit onze partner Nederlands Bioinformatica Instituut (NBIC). Flyer van GlycocheckFlyer van Reizende DNA-labs.

Meer information: dutchtechnologyweek.com

Bekijk ook de video impressie van de DTW: